၁၄။ ဦးချစ်စံ နှင့် ဒေါ်နှင်းဥ ဥပမာပေးတရားတော် (Oct 23, 2018)
ဘုန်းဘုန်းတို့ ငယ်စဉ်တုန်းက ဘုန်းဘုန်းရဲ့ဇာတိ ညောင်တုန်းမြို့မှာ ဦးချစ်စံနဲ့ ဒေါ်နှင်းဥ ဆိုတဲ့ လင်မယားနှစ်ယောက်ရှိသတဲ့.. တခါကျတော့ လင်းမယားနှစ်ယောက်ရန်ဖြစ်ကြတဲ့အခါ ဘုန်းဘုန်းတို့က ခလေးတွေဆိုတော့ ဗံဒါသီးကောက်ရင်း ကြည့်နေကြတာ။
ဦးချစ်စံကအပြင်က ဒေါ်နှင်းဥက အထဲခန်းက အပြန်အလှန်စကားများရန်ဖြစ်နေကြတယ်။ ခဏနေ ဒေါ်နှင်းဥက ငရုပ်ကျည်ပွေ့ကိုင်ထွက်လာတော့ ဦးချစ်စံကြီး ထ ရပ်ပြီး ပုဆိုးတိုတိုပြင်ဝတ်လိုက်တယ်.. ဒီတခါတော့ ပွဲကြီးပွဲကောင်းမြင်ရတော့မယ်မှတ်ပြီး ဘုန်းဘုန်းတို့ ခလေးတွေလည်း ရင်တထိတ်ထိတ်နဲ့ အားပေးမလို့ ချောင်းကြည့်နေခဲ့ကြတာပေါ့။
ဦးချစ်စံကြီးက ဒေါ်နှင်းဥ မင်းပြောတာ မရပ်သေးဘူးလား ငါရိုက်တော့မယ်နော် စသဖြင့်၊ ဒေါ်နှင်းဥကလည်း ဦးချစ်စံရှင်သတ္တိရှိရင်လာခဲ့ဆိုပြီး အပြန်အလှန်ပြောဆိုနေကြတုန်း ဦးချစ်စံကြီးက အိမ်ရှေ့ဆင်းလာပြီး ထမ်းပိုးသွားယူတာပေါ့။ ဘုန်းဘုန်းတို့ခလေးတွေက ဟာ..ဦးချစ်စံကြီး ထမ်းပိုးနဲ့ ဒေါ်နှင်းဥကို ရိုက်တော့မယ်ပေါ့လို့ ထင်ခဲ့တာပေါ့။ ဒါနဲ့ ဦးချစ်စံက ဒေါ်နှင်းဥကို မရိုက်ဘဲ ဗံဒါပင်ချည်ထားတဲ့ နွားမကြီး ရိုက်ပါလေရော့.. ဒီလောက်ပြောနေတဲ့မိန်းမဆိုပြီး ဗံဒါပင်မှာချည်ထားတဲ့ နွားမကို ဒေါ်နှင်းဥအမှတ်နဲ့ရိုက်နေတာပေါ့။ ဒေါ်နှင်းဥကလည်း အိမ်ပေါ်က စွေ့စွေ့ခုန်ပြီး ဦးချစ်စံ ရှင်တကယ်ရိုက်ချင်ရင် ကျမလာရိုက် နွားမကြီးသွားမရိုက်နဲ့ အော်.. ဦးချစ်စံကလည်း ဟဲ့ ဒီကောင်မ နင်ပြောပြန်ပြီလားဟေ့ လာစမ်း ဘုံး… နွားမကြီးကျောထမ်းပိုးနဲ့ချ ပွဲကြီးပွဲကောင်းဖြစ်ရော့တဲ့..
ဒေါ်နှင်းဥက ဝဝ ကြီး ဦးချစ်စံဆိုတာက ခါးသေးသေးနဲ့ ပိန်သေးသေး.. ဦးချစ်စံက သူ့မိန်းမကို မလုပ်ရဲတော့ ဗံဒါပင်က နွားမကြီးက ကြားကနေ ခံရရှာတယ်သတဲ့.. နောက်ဆို ဦးချစ်စံတို့လင်မယားရန်ဖြစ်ရင် နွားမကြီးက လန့်နေပြီ အုတ်နီခဲနဲ့ ဝုန်းခနဲသွားပြစ်လိုက်ရင် နွားမကြီးက အစာစားနေရင်းက ခေါင်းထောင်ထောင်ကြည့်သတဲ့။ ဒီတခါလည်း အရိုက်ခံရတော့မလားပေါ့.. တကယ်တော့ ဆရာတော်က အကြောင်းသတ် အကျိုးသတ် ဥပမာပေးထားတာပါ…။
ဒီဇာတ်လမ်းက ယောဂီတွေ ဝေဒနာရှု့နေတာနဲ့ တူပါတယ်။ ယောဂီတို့အခုထိုင် နေတဲ့ ရုပ်ဟာ ဓာတ်ကြီးလေးပါးရုပ် သူက တင်းမယ် တောင့်မယ် ကိုက်မယ် ခဲမယ် ပူမယ် အေးမယ်နဲ့ အမြဲဖောက်ပြန်နေတဲ့ အကျိုးတရား ရုပ်ကြီး။ တင်းတာ တောင့်တာလည်း ပေါ်လာရော စိတ် က လေးက ကိုယ်ထားတဲ့ အာနာပါနနှသီးဖျားနေရာမှာ နေသလား မနေပါဘူး သွားညွတ်တာပဲ။ သွားညွှတ်တော့ မခံစားချင်တာ မခံစားရဘူးလား … ခံစားရတယ်နော်။ အဲဒီမခံစားချင်တာကို ပြန်လှည့်ရှုရမှာ ယောဂီတို့။ ယောဂီတို့က အဲဒီမခံစားချင်တဲ့စိတ်ကို ပြန်လှည့်မရှု့ဘဲ ဒီတင်းတာ တောင့်တာကိုပဲ မဲရှု့နေကြတယ်။ နာမ်က မခံစားချင်တာကို ခံစားနေရတယ်။ အဲဒီခံစားတဲ့သဘော ဝေဒနာကို ရှု့ရမှာ။
ဒီခံစားတတ်တဲ့ သဘောကလည်း တင်းတယ် တောင့်တယ်ဆိုတဲ့တရား ထင်ရှားမှ ဒီစိတ်က ပေါ်မှာ။ တင်းတယ် တောင့်တယ်က ရုပ်တရား၊ သွားခံစားတာက နာမ်တရား။ တင်းတာ တောင့်တာကြီးကိုပဲ လွတ်အောင် ကြံနေကြတယ်။ လွတ်အောင် ကြံနေတာက လွတ်ချင်တဲ့အလို လောဘ။ ပေထား ကပ်ထားတာက မခံစားချင်လို ၊ မခံစားနိုင်တာက ဒေါသ။ အဲဒီ လောဘစိတ်၊ ဒေါသစိတ်တွေကို ပြန် ရှု့ရမှာ။ မခံစားချင်တာက ငါဖြစ်နေကြတယ်။ ဟိုမှာ တင်းတာက သူ့ဟာသူ အသာလေး တင်းပြနေတယ် တောင့်ပြနေတယ်။ ကိုယ့်မှာ မခံနိုင်တာကြီးက ကြီးစိုးနေတာ။
တင်းတာ တောင့်တာကြီးကို ရှု့ရမှာ မဟုတ်ဘူးနော်။ မခံစားချင်တဲ့စိတ်၊လွတ်အောင်ကြံတဲ့စိတ်၊ ဟိုကြံ ဒီကြံ ကြံတဲ့စိတ်၊ ဟိုကပ် ဒီကပ် ကပ်တဲ့စိတ်… အဲဒီစိတ်တွေကို ရှုရမှာ။ အဲဒီစိတ်က ငါဖြစ်နေကြတယ်။ “ငါ” လေး တစ်လုံးက ကွယ်ထားတော့ ယောဂီတို့က မတွေ့ကြဘူးပေါ့။ ဒိဋ္ဌိကိုးဗျ .. အယူကွယ်ထားတယ်။ ငါပဲ ဖြစ်နေတော့တယ်။
တင်းတာ တောင့်တာ ရုပ်ကတင်းနေတာ။ သွားခံစားတာ ဘယ်သူလဲ … နာမ်က ခံစားတာ။ နာမ် အကြောင်းသမုဒယကို ရှု့မှ ရုပ်အကျိုး ဒုက္ခငြိမ်းမှာ။ နာမ်မလိမ်မာလို့ ရုပ်ခွေးဖြစ်ရတာ။ သူ့ဘာသူ နေတာ။ သွားညွတ်တော့ မခံချင်တာ ခံစားတယ်။ မခံချင်တဲ့စိတ်ကို ရှု့၊ သွားညွှတ်တယ် ညွှတ်တဲ့စိတ်ကိုရှု့၊ စိတ်ကို မရှုဘဲနဲ့။
ပေါ်တာရှု့ဆိုတော့ ဘာများပေါ်မလဲလို့ အကဲခတ်တယ်။ အဲအကဲခတ်တဲ့စိတ် ပေါ်နေတာ မသိကြဘူး။ အဲအကဲခတ်တဲ့စိတ်ကို ရှု့။ အဲနားမှာ လည်နေကြတာနော်။ ကပ် ရှုပ်နေတဲ့အတွက် တရားတွေက ကြာနေကြတယ်။
တရားအားထုတ်တယ်ဆိုတာ ခန္ဓာထဲ ဉာဏ်သွင်းပြီးတော့ သတိနဲ့ စောင့်ရှု့တာ။ သူခိုးနောက် စုံထောက်လိုက်သလို လိုက်ရတာ၊ ရှု့ရတာ။ ဝေဒနာတက်လာရင် ဝေဒနာတက်တာကြီးကို တောင့်ခံ၊ ပေခံ၊ ဟိုကြံ ဒီကြံတွေလုပ်နေကြတယ်။ မခံစားချင်တဲ့စိတ်ကို၊ မရှု့ကြဘူး။ တင်းတာ၊ တောင့်တာကြီး၊ သွားသတ်နေတာက၊ အကျိုးသတ်၊ တင်းတဲ့ တောင့်တဲ့ အပေါ်မှာ၊ သွားညွှတ်ပြီးတော့၊ မခံချင်တဲ့ စိတ်၊ လွတ်အောင်ကြံတဲ့ စိတ်ကို ပြန်လှည့်ရှု့တာဟာ အကြောင်းသတ်၊ အကြောင်းသတ်မှ အကျိုးရပ်မယ်။
လောကီမှာလည်း နေ့တဓူဝကျင်လည်နေရတာ ဒီလိုပါပဲ။ ဒေါ်နှင်းဥကို မရိုက်ရဲတော့ ဒေါသက နွားမကြီးဆီမရောက်ပေမယ့် ခလေးတွေဆီရောက် အပြင်မှာအဆင်မပြေရင် အိမ်ရောက်လာ.. တကယ်တော့ ဗံဒါပင်မှာ ချည်ထားတဲ့ နွားမကြီးပဲ ကြားကခါးနာနေရတဲ့ကိန်းတွေအများကြီးပါပဲ သတိထားစရာပါ တကယ်ရိုက်ရမှာက ဒေါ်နှင်းဥ မရိုက်ရဲတော့လည်း နွားမကြီးခမျာ နာရတော့တာပေါ့…။
(ပုဂ္ဂိုလ်ရေးအရ ရည်ရွယ်ထားခြင်းမျိုး မရှိပါ၊ ဥပမာအနေနဲ့သာ ဓမ္မမိတ်ဆွေယောဂီသူတော်ကောင်းများ သဘောပေါက် နားလည်နိုင်စေဖို့အတွက် ရည်ရွယ်ရေးသားရုံသာ)
ဓမ္မဒါနဖြင့်
ဝိဇ္ဇောဒယသဲအင်းဓမ္မရိပ်သာ
သာသနာပြုအဖွဲ့(စင်္ကာပူ)
www.vizawdayatheinn.com